Isnin, 21 Februari 2011

Alaxender Fleming

Sir Alexander Fleming (6 Ogos 1881 - 11 Mac 1955) adalah seorang ahli biologi Scotland dan farmakolog. Dia menulis banyak artikel mengenai Bakteriologi, imunologi, dan kemoterapi. penemuan-Nya yang paling terkenal adalah penemuan enzim lisozim pada tahun 1923 dan zat antibiotik penisilin dari Penicillium notatum cetakan pada tahun 1928, di mana ia berkongsi Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan pada tahun 1945 dengan Howard Florey dan Ernst Chain.

Pada tahun 1999, Time Magazine bernama Fleming salah satu daripada 100 Orang Penting Sebahagian besar dari abad ke-20 untuk penemuannya penisilin, dan menyatakan:

Itu adalah penemuan yang akan menukar arah sejarah. Bahan aktif dalam cetakan, yang bernama penisilin Fleming, ternyata menjadi agen melawan jangkitan potensi yang sangat besar. Ketika akhirnya diakui untuk apa itu, ubat yang menyelamatkan jiwa yang paling manjur di dunia, penisilin akan mengubah selamanya rawatan jangkitan bakteria. Pada pertengahan abad ini, penemuan Fleming telah menelurkan sebuah industri farmasi besar, mengaduk-aduk penisilin sintetik yang akan menakluk beberapa cambuk manusia paling kuno, termasuk sifilis, gangren dan TBC.

Tiada ulasan:

Mungkin Anda Mencari :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...